Ο μεγάλος νικητής των τελευταίων εκλογών(Εθνικών και Αυτοδιοικητικών) υπήρξε αναμφισβήτητα, η αποχή, η απομάγευση τού Πολιτικού, η περιθωριοποίηση και απαξίωση του Ενεργού Πολίτη. Κι ο μεγάλος χαμένος βέβαια ,η αναξιοπιστία του Πολιτικού Συστήματος και η κρίση εμπιστοσύνης στους Θεσμούς της Κοινωνίας. Για πρώτη φορά ,στην Εποχή της Μεταπολίτευσης, η αποχή ,αποκτά πλειοψηφικά δεδομένα. Μέσα από την εκλογική διαδικασία, αμφισβητείται εμπράκτως ,το βασικό κεκτημένο τού Διαφωτισμού και της Δημοκρατίας, ότι ο Άνθρωπος, ως κύριος του εαυτού Του και των πραγμάτων, αποφασίζει για την Τύχη Του.
Και το ερώτημα είναι ,πώς φτάσαμε ως εδώ?
Πως από την αμφιβολία ,την διεκδίκηση, την αβεβαιότητα και την σύγκρουση ,οδηγηθήκαμε στον εξευμενισμό της εξουσίας, την υπακοή και τον εφησυχασμό ,που οδηγεί στην Παραίτηση από τα Δικαιώματα (πολιτικά και κοινωνικά ) του Ανθρώπου.
Πώς φτάσαμε, από την συμμετοχή στην ιδιώτευση, από την τόλμη στη φοβία, από την επιτυχία στη μιζέρια, από την ελπίδα στην απαισιοδοξία, από το αίτημα της κοινωνικής δικαιοσύνης,στήν αποδοχή -τά κέρδη στούς λίγους και ισχυρούς, οι υποσχέσεις στούς πολλούς.
Ο πιό σημαντικός παράγοντας ,στην κατεύθυνση αυτή ,είναι ο ενορχηστρωμένος ανορθολογισμός. Παράγεται στον Δημόσιο Λόγο από την σύγχρονη τεχνολογία και στοχεύει ,μέσα από την εμπορευματοποίηση (μέ όρους Αγοράς) ,στην Ιδιώτευση του Ανθρώπου.
Ο Δημόσιος Λόγος, μακριά από έναν Λογικό Πολιτικό Ορθολογισμό, υπηρετεί τον κομφορμισμό και τον Καταναλωτισμό.
Η εποχή μας χαρακτηρίζεται από την κυριαρχία της Αγοράς ,απέναντι στην Πολιτική, από την κυριαρχία του καταναλωτή απέναντι στον Πολίτη.
Σύμφωνα με την Σοσάνα Ζούμποφ°,η εποχή μας χαρακτηρίζεται από την κυριαρχία των άϋλων αγαθών. Βρισκόμαστε στήν εποχή τού Πολιτισμού(ή του<<πολιτισμού>>) της Επικοινωνίας. Αν στήν Βιομηχανική Επανάσταση ο άνθρωπος ,μέσα από τις μηχανές ,εκπόρθησε το Φυσικό Περιβάλλον, τις αρνητικές συνέπειες του οποίου, βιώνουμε σήμερα με την Κλιματική Κρίση, με τον Πολιτισμό της πληροφορίας, επιχειρείται η παρέμβαση στην ίδια την ανθρώπινη φύση.
Με την εργαλειοποίηση της τεχνολογίας(κυρίως μέσα από τα smartphones),οι μεγάλοι κολοσσοί της πληροφορίας, μετατρέπουν τις προσωπικές πληροφορίες σε δεδομένα.
Η πληροφορία ,είναι «το νέο υλικό αγαθό» στην υπηρεσία της αγοράς και της εξουσίας.
Με την μετατροπή τους ,σε δεδομένα, επιχειρούν να ελέγξουν, την ανθρώπινη συμπεριφορά, όχι μόνο την καταναλωτική αλλά και την πολιτική.
Με τον έλεγχο της πληροφόρησης, απαξίωσαν την Κοινωνία ώς έννοια,ενοχοποίησαν τίς διάφορες κοινωνικές συλλογικότητες-κόμματα, συνδικάτα, Τοπική Αυτοδιοίκηση-με την υπόσχεση, ενός ψηφιακού-φαντασιακού παραδείσου.
Το φαντασιακό κατέκτησε κυρίαρχη θέση στην συνείδηση των ανθρώπων και των προσωπικών σχέσεων(είναι πολύ προφητικό το βιβλίο του Άλντους Χάξλεϋ-Θαυμαστός,Καινούργιος Κόσμος(γραμμένο τό 1932)-μόνο ,αντί της γραμμής παραγωγής του Ford,στοιχηζόμεθα,μέσα από την αποδοχή των coukie,στον θαυμαστό κόσμο της Google).
Το κυρίαρχο block εξουσίας, το ιδιοκτησιοκρατικό καθεστώς(οικονομική ολιγαρχία και συστημικά ΜΜΕ)οικοδόμησε ,μέσα από τον έλεγχο της ενημέρωσης ,το νέο καθεστώς Αλήθειας, ελέγχοντας τούς αρμούς της εξουσίας.
Τό Φαίνεσθαι κυριαρχεί απέναντι στο Είναι. Όπως είπε ,ο γνωστός γκουρού του ενορχηστρωμένου ανορθολογισμού-Γιάννης Πρετεντέρης, στην εποχή μας δέν έχει αξία ,ποιός είσαι ,αλλά τι δείχνεις.
Το πρόταγμα της κοινωνικής Δικαιοσύνης, έχει περιθωριοποιηθεί ,όπως και η καταπολέμηση των κοινωνικών ανισοτήτων. Στη θέση τους προβάλλεται, το κυνήγι της ευτυχίας- ευτυχιοκρατία ,το βάπτισαν με κάποια δόση χιούμορ-μέσα από τά τυχερά παιγνίδια, μορφές φιλανθρωπίας και τα διάφορα pass.
Μέ την εργαλειοποίηση του Κράτους, επιδίδονται στήν επιλεκτική διοχέτευση οικονομικών πόρων(απ´ευθείας αναθέσεις,496.000 συμβάσεις-ύψους 15 δίς €),δόξα και τιμή στο διαχρονικό πελατειακό κράτος.
Ο ενορχηστρωμένος ανορθολογισμός, αδιαφορεί γιά την λειτουργία του Κοινοβουλίου, αναγορεύει τον Πρωθυπουργό, ως τη μόνη εξουσία, διατηρώντας τον στο απυρόβλητο. Μπορεί να απαγορεύει την λογοδοσία, για το θέμα των υποκλοπών, στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας και να αποκαλεί, την δημοκρατική εναλλαγή των κομμάτων στην Κυβέρνηση, τερατογένεση.
Έχει ενοχοποιήσει την Αντιπολίτευση, είτε ως αντί-ΣΥΡΙΖΑ μέτωπο, είτε για την κακή και αναποτελεσματική και ξέπνοη Κυβέρνηση, ευθύνεται η ανεπαρκής Αντιπολίτευση.
Κι έτσι ο χορός, τα πολλά στούς λίγους και τα ψίχουλα, των pass,στούς πολλούς, καλά κρατεί.
Διατηρώντας στο άβατο της πληροφόρησης, την φορολογική πολιτική, με δημόσιο προπηλακισμό(πολιτικό) υποψηφίων βουλευτών, που τόλμησαν να το θέσουν στήν προεκλογική περίοδο. Έτσι η σχέση έμμεσης-άμεσης φορολογίας παραμένει σε προκλητικά(62/38) επίπεδα για Ευρωπαϊκή Χώρα.
Δεν προκαλεί έκπληξη λοιπόν,που σε πρόσφατη δημοσκόπηση της kapa research,σε νέους(17-42 ετών) για τίς προτεραιότητες της νέας Κυβεπρνησης απάντησαν.Οι τέσσερις προτεραιότητες,κατά σειρά αξιολόγησης,είναι:
η βελτίωση της Δημόσιας Υγείας
η αύξηση των μισθών και των συντάξεων
η Παιδεία
και η ελάττωση των φόρων.
Ο ανορθολογισμός είναι προφανής, γιατί το κράτος Πρόνοιας(υγεία, συντάξεις, παιδεία ) χρηματοδοτήθηκε από την προοδευτική φορολογία .
Η παραπάνω έρευνα ,επιβεβαιώνει με καταλυτικό τρόπο, την κυριαρχία του πολιτισμού της επικοινωνίας, σε βάρος της Πολιτικής. Αποδεικνύει, πως η νέα τεχνολογία, έχει μετατραπεί, σε βιοπολιτικό φυτώριο μετάλλαξης της ανθρώπινης συμπεριφοράς, του ίδιου του ανθρώπου.
Ο εκφυλισμός των κομμάτων σε απλούς εκλογικούς μηχανισμούς, έχει καταστήσει τα media την κυρίαρχη, ίσως και μόνη πηγή ενημέρωσης.
Παρ´όλα αυτά το ερώτημα παραμένει, υπάρχει ελπίς?
Ίσως, άν δημιουργηθούν κόμματα Αρχών και Αξιών, δημοκρατικά κόμματα στά λόγια και στήν πράξη. Κόμμα,ο μεγάλος αφηγητής γιά το Σήμερα και το Αύριο, κόντρα στην υπεραπλούστευση και τόν νέο-λαϊκισμό της μειντιοκρατίας.
Άλλως η πολιτική,θα παίζει συνεχώς σε ξένο γήπεδο και τον διαιτητή πιασμένο!!!.
Τρίκαλα 28/10 /2023,Χρήστος Αντ.Λάππας,πρ.Δήμαρχος Τρικκαίων.
°Σοσάνα Ζούμποφ,καθηγήτρια στο Harvard,κοινωνική ψυχολόγος
Επικίνδυνη αλαζονεία.ευάλωτη Δημοκρατία(το Βήμα,11.07.2023).