Η γαλαρία που κατασκευάστηκε το 1915 αμέσως μετά την απελευθέρωση της Μακεδονίας αποτελεί το ανοιχτό βόρειο τμήμα της παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής του τούνελ της σήραγγας του Πλαταμώνα. Η γαλαρία τρένων βρίσκεται στην παραλιακή ζώνη του Νέου Παντελεήμονα Πιερίας ακριβώς από κάτω από το Βυζαντινό Κάστρο του Πλαταμώνα.
Το 2004 δημιουργείται καινούρια γραμμή υψηλών ταχυτήτων η οποία διασχίζει πλέον την περιοχή του Πλαταμώνα μέσα από τούνελ περίπου 4 χιλιομέτρων. Η παλιά γραμμή από τον Πλαταμώνα μέχρι και τον Παντελεήμονα καταργείται. Το 2005 με απόφαση του Υπουργείου Πολιτισμού η παλιά σιδηροδρομική γραμμή του Πλαταμώνα συνολικού μήκους 2,876 χιλιομέτρων χαρακτηρίζεται ως ιστορικός τόπος επειδή «εμφανίζει ιδιαίτερο ιστορικό, τεχνικό και επιστημονικό ενδιαφέρον, συνιστά χαρακτηριστικό και ομοιογενή χώρο που διαμορφώθηκε στις αρχές του 20ου αιώνα, μέσα σε ένα πλούσιο φυσικό περιβάλλον».
Μνημείο χαρακτηρίζεται επίσης το σύνολο των κτιρίων που συνθέτουν τον Σιδηροδρομικό Σταθμό του Πλαταμώνα καθώς η σήραγγα και η ανοιχτή γαλαρία στη βάση του βράχου του Κάστρου Πλαταμώνα μήκους 185 μέτρων και 51 μέτρων αντιστοίχως.
Μπροστά ακριβώς από την γαλαρία δεσπόζει ένας πέτρινος πύργος που λειτουργούσε το 1940 ως πολυβολείο με σκοπό τη φύλαξη της σήραγγας. Ο πύργος αυτός πλέον ανακαινίστηκε και φιλοξενεί εκθέσεις και πολιτιστικές εκδηλώσεις.
Ο χώρος της Γαλαρίας, επί της παραλιακής ζώνης Νέου Παντελεήμονα, Θεωρείται «μνημείο», χαρακτηριστικό δείγμα Νεότερης Βιομηχανικής Αρχιτεκτονικής. Η Γαλαρία βρίσκεται στη βόρεια πλευρά του λόφου του Κάστρου του Πλαταμώνα και αποτελεί ουσιαστικά το ανοιχτό με αψίδες βόρειο τμήμα την παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής, σε συνέχεια του κλειστού τμήματος -τούνελ της Σήραγγας του Πλαταμώνα.
Πάνω από την γαλαρία δεσπόζει το κάστρο του Πλαταμώνα με τον πιο εντυπωσιακό ακρόπυργο που υπάρχει σε ελληνικό κάστρο.
Δείτε το βίντεο του Michael Miller: